"OrangPadi" tidak bertanggungjawab keatas pembaca yang mungkin akan mengalami tekanan jiwa, masalah mental, penyakit ulu hati, barah otak, sindrom down, kuku tercabut, gigi berkulat serta apa juga masalah-masalah yg bakal pembaca hadapi melalui blog ini.

13 June 2012

Pin It

Posted by Unknown | 0 Comments

Budget 2013 - fuhhh... macam2 ada !!!



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak optimis terhadap unjuran ekonomi negara bagi tempoh separuh akhir tahun ini dan tahun depan kerana berdaya tahan, terutama sejak kerajaan melaksanakan program transformasi.

Sambil menjelaskan inisiatif itu meliputi Program Transformasi Kerajaan (GTP) serta Program Transformasi Ekonomi (ETP), Perdana Menteri bagaimanapun berkata tetap berhati-hati berikutan risiko ekonomi global menguncup yang perlu diberi perhatian.
Beliau berkata, usaha kerajaan meningkatkan kekayaan negara menerusi program transformasi akan memanfaatkan seluruh rakyat antara lain dapat menyediakan kemudahan dan perkhidmatan lebih baik, termasuk bagi warga emas.
“Sebagai contoh perkhidmatan kesihatan, faedah persaraan serta faedah jangka pendek lain yang lebih baik,” katanya menjawab soalan peserta pada sesi sembang secara langsung melalui laman web New Straits Times (NST), NSTLive, di Balai Berita di sini, semalam.

Beliau yang ceria sebaik tiba di Balai Berita, tenang memberi tumpuan kepada soalan dalam talian pada sesi sejam itu dengan pada ketika tertentu, kelihatan serius berfikir dan ada kala tersenyum lebar, malah ketawa mesra.

Seterusnya menjawab soalan Bajet 2013 yang akan dibentangkan di Parlimen pada 28 September ini bakal memberi ‘ole-ole’ kepada segenap penduduk negara ini, Najib berkata, kerajaan sentiasa menyediakan sesuatu untuk rakyat dalam belanjawan.

“Tapi anda perlu menunggu pembentangan bajet itu,” katanya kepada KFTANG. Katanya, kerajaan juga dalam proses memformulasi Bajet 2013 bagi menentukan sama ada mampu meneruskan program bantuan baucar buku RM200 untuk pelajar di institusi pengajian tinggi (IPT) pada masa depan.

Ditanya adakah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kali kedua bakal diberi dan jumlah itu melebihi RM500, Najib yang menyifatkannya sebagai soalan popular berkata, beliau akan meneliti aliran tunai kerajaan tidak lama lagi bagi menentukan kemampuan berbuat demikian.

Dalam pada itu, beliau berkata, keputusan China untuk membenarkan Malaysia menerima sepasang beruang panda dari negara itu adalah satu simbol besar hubungan mesra dan rapat antara kedua-dua negara kerana panda adalah haiwan berharga bagi China.

Menjawab pandangan seorang peserta supaya kerajaan melabur dalam pembangunan jangka panjang bidang pendidikan dan penjagaan kesihatan, daripada berbelanja besar memberi bantuan tunai kepada golongan miskin, Najib berkata, kerajaan berusaha melakukan kedua-duanya.

Katanya, kerajaan mengenal pasti pengurangan kos sara hidup adalah keutamaan rakyat, justeru, bantuan itu diumum sebagai langkah jangka pendek, namun bagi jangka panjang, ia ditangani melalui usaha seperti meningkatkan gaji penjawat awam antara tujuh hingga 13 peratus, memperkenalkan gaji minimum untuk sektor swasta dan mewujudkan lebih banyak pekerjaan menerusi program ETP.

Ditanya mengenai insentif untuk pekerja swasta yang menerima gaji peringkat sederhana, beliau berkata, kerajaan akan mengkaji struktur percukaian dan insentif boleh disediakan untuk golongan kelas pertengahan.

Najib berkata, keupayaan kerajaan mewujudkan lebih banyak pekerjaan bergaji tinggi dan kekayaan, akan turut memberi manfaat kepada golongan kelas pertengahan, bersama insentif lain seperti program perumahan, penambahbaikan pengangkutan awam serta program kesihatan.

Menjawab soalan lebih santai seperti warna beliau untuk Hari Raya tahun ini dan apa yang akan dilakukan sekiranya benar-benar susah hati, beliau berkata:
“Baju biru untuk Barisan pun boleh ... warna merah untuk UMNO pun boleh ...” - Berita Harian

0 Comments:

"orangpadi" tidak akan bertanggungjawab keatas pengomenan anda jika ianya akan dijadikan sebagai satu bahan makian, ketawaan,saki hatian atau bahan buktian.